Bezoek aan de sluizen van IJmuiden.

Op 25 oktober j.l. werd een zeer bijzondere excursie gemaakt naar het sluizencomplex van IJmuiden. Jammer dat er niet meer leden aan hebben deelgenomen. Het was echt enorm leerzaam en nog eens interessant en gezellig ook. Er is soms best een mogelijkheid om mee te rijden met een andere deelnemer die ook aan een dergelijke excursie wil en kan deelnemen. Dat spaart kosten voor beide partijen is ook nog eens gezellig. Geef het door aan Anton en mogelijk is er iemand uit je regio die er ook naar toegaat.

Een complex dat wereldwijd erkenning heeft gekregen en de grootste sluis ter wereld is. Zelf mocht ik met een groep oud collega’s, jaren geleden, een bezoek brengen aan het sluizencomplex te Panama, dat net werd verbreed door een Belgische maatschappij en opgeleverd; ook dat was zeer indrukwekkend. Maar dit complex, onder de rook van de Hoogovens van IJmuiden, is het bekijken meer dan waard. Gelukkig hadden we prachtig weer, zodat nog meer kon worden genoten van de uitleg en het bekijken van dit bijzondere werk.

De verbreding van deze sluizen was een groots en ingewikkelde klus, mede omdat er naast, of eigenlijk er voor, een zeer groot, historisch, bunkercomplex ligt. Dit dateert uit de tijd van vòòr de Tweede Wereldoorlog; het heeft 5 grote kanonnen. In de oorlog werd het opgewaardeerd en onderdeel van de Atlantic Wal, ter bescherming van de toenmalige haven en IJmuiden voor een eventuele aanval c.q. landing van de Geallieerden. Als museum is het alleen op zondagen te bezoeken, via de zuidkant van de sluizen. Zeker een bezoek waard.

De complex bestaat uit 3 afzonderlijke sluizen; de Zuidersluis die voor de kleine scheepvaart wordt gebruikt, de Middensluis en de Noordersluis.

De Nieuwe sluis ligt pal naast laatstgenoemde. De reden van de bouw is ook dat Amsterdam de vierde haven is op de Wereldranglijst voor cacao, aardolie en steenkool. Zij is gebouwd op 8.85 m boven NAP; 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Men is begonnen in 2016 en de werkzaamheden hebben iets meer dan 5 jaar geduurd. De deuren hebben een lengte van 72 m en zijn 24 m hoog; zij wegen 3000 ton elk en de eerste werd in 2020 geplaatst. De onderdelen zijn in Korea gebouwd en als een soort ponton naar Nederland gebracht. In IJmuiden werden zij afgezonken via de zogenaamde “dikwand” methode. De deuren rijden op zogenaamde onderrolwagens en in de onderkant bestaat de mogelijkheid op een zeer speciale manier het zoutwater, deels, terug te leveren aan zee, dankzij een Nederlandse vinding.

De sluis bestaat uit een bassin met voor- en achterschuifdeuren; om alle eventualiteiten vòòr te zijn, houdt men een derde deur in reserve.

Door optimaal gebruik te maken van eb en vloed, wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de natuurlijke stroming. De sluis is 5 voetbalvelden groot en bevat 60 miljoen liter water. Er zouden 70 Boeings in geparkeerd kunnen worden. De schepen liggen in de sluis vast met zogenaamde “slip”-trossen, die gemakkelijk weer in te halen zijn. Een speciaal opgeleide loods brengt de schepen binnen. De schepen worden òf opgeschut, of afgeschut, afhankelijk van de vaarrichting.

De nieuwe sluis werd op 26 januari 2022 door Koning Willem Alexander geopend.

De kosten voor het schutten van een groot schip bedragen € 2.400,– ; ter vergelijk: in Panama moet $ 5.000,– worden betaald. Voor dit hoge bedrag is in Nederland niet gekozen, vanwege de concurrentie met de havens van Rotterdam, die een open verbinding met zee hebben.

Er ligt een speciale fiets- en wandelroute over de sluizen, zodat iedereen kennis kan nemen van dit fenomeen.

Momenteel wordt er, ter afsluiting van het gehele complex, gewerkt aan een zogenaamde “zoutdam”. Om het zoute water te weren, wordt een Binnenspuikanaal aangelegd met een zoutdam. Omdat zout water zwaarder is dan zoet water, wordt via een zeer unieke dam c.q. constructie met een zogenaamd Gemaalcomplex dit zoute water weer teruggepompt naar zee. Op die manier hebben de natuur en de landbouw er het minste schade van.

Het was werkelijk een zeer indrukwekkende excursie en we werden weer iets rijker aan kennis over de wateren en het Noordzeekanaal, de sluizen en een stukje waterhuishouden.

De excursie werd afgesloten in de zon met een heerlijk drankje en de bekende bitterbal.

Dank aan Jerina voor de totale organisatie die op rolletjes liep.

Frank Paumen.