ARCHITECTUURTOUR

DEN BOSCH/EINDHOVEN

onder leiding van Ir Reinout Crince

Donderdag 18 april 2019

Afbeeldingsresultaat voor haverleij den bosch
Haverleij

Voorlopig programma:

v.a. 09.45 Ontvangst in het Mariapaviljoen te ‘s-Hertogenbosch.

10.30 We starten de tour met een korte wandeling langs het in ontwikkeling zijnde Gasthuiskwartier, waar diverse oude gebouwen blijven staan maar ook veel nieuwbouw komt. Daarnaast zien we enkele ingrepen in de stad uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Opvallend is dat de Stoa van de Spaanse architecte Beth Gali en de Arena van de eveneens Spaanse architect Oscar Tusquets nu al gedateerd zijn.

Afbeeldingsresultaat voor st jans parkeergarage
We stappen in de bus en rijden langs de zuidkant langs de stadsrand. Hier zien we de vestingwerken en de inpassing van een grote parkeergarage in deze oude omwalling. We stappen kort uit om de entree van de stad te bewonderen. Bij de Parkeergaragebrug St Jan

Wolvenhoek rijden we een stukje de historische binnenstad in om de groen glazen gevel van het Designmuseum/ Noord-Brabantsmuseum te bekijken.

Afbeeldingsresultaat voor design museum den bosch henket

Dit ontwerp van Hubert-Jan Henket geeft op bijzondere wijze cachet aan de steeg.

Via de Vughterpoort rijden we naar het Paleiskwartier. We stoppen bij de Paleisbrug, vanwaar we zowel het station als het buitengebied van de Gement zien. Via de Paleisbrug lopen we het Paleiskwartier in en hebben goed overzicht over het stationsgebied en De Gement, het buitengebied aan deze zijde van de stad. We rijden kort langs het groenste transferium van Nederland, waar de architectuur bepaald wordt door groene gevels. We vervolgen onze route via de Onderwijsboulevard. Via de Hugo de Grootlaan komen we op de Magistratenlaan, waar vlakbij het station het imposante Paleis van Justitie van de onlangs overleden Waalse architect Charles Vandenhove staat.

We rijden via de Magistratenlaan onder het station door naar Boschveld en zien de oude Grasso fabriek die nu omgetoverd wordt tot bedrijfsverzamelgebouw. Vervolgens zien we aan de Paardkerkhofsweg nog een kleinschalig project dat duurzaam in particulier opdrachtgeverschap is opgezet.

We rijden onder de Welsh brug door, die door Marius van de Wildenberg ontworpen is. We rijden langs de Willem II en Verkadefabriek die nu, samen met Koudijs als culturele hotspot dienst doen. Bij de Orthensebrug zien we het historisch informatiecentrum dat in de oude citadel zit.

Afbeeldingsresultaat voor drie amazones 's hertogenbosch
Amazones

We rijden door naar de IJzeren vrouw en zien de Amazones, drie identieke woontorens van DOK architecten.

We rijden de snelweg op en komen langs het Provinciehuis van Hugh Maaskant, de hoogste toren van de stad.

Provinciehuis Afbeeldingsresultaat voor provinciehuis noord brabant

Lunch en route.

Vervolg van de tour met een bezoek aan Eindhoven. We komen de stad via de noordzijde binnen en stappen uit bij het Kennedyplein aan de noordzijde van het station. Hier is de looproute richting de campus van de TU geaccentueerd met de

76 meter hoge Kennedytoren van het Eindhovense bureau Van Aken architecten. Vervolgens lopen we onder het station door naar de Effenaar, lopen langs het station en komen aan op het 18 septemberplein. Hier staat een enorme blob van de Milanese architect Maximiliano Fuksas. Bij de Lichttoren een functionalistisch gebouw uit de goede oude Philipstijd stappen we weer in de bus.

Afbeeldingsresultaat voor 18 septemberplein eindhoven
18 septemberplein

We rijden langs de Regent de 96 meter hoge toren die de start vormde van de hoogbouw in het Eindhovense stadshart. De beroemdste toren is echter van de hand van Jo Coenen deze 90 meter hoge toren bouwde hij voor Vesteda en is

Afbeeldingsresultaat voor regent eindhoven

beroemd vanwege de slankheid op de koppen. Opvallend is dat er maximaal twee woningen per laag zijn die een fantastisch uitzicht hebben.

We rijden via het Van Abbemuseum naar het NRE terrein.

Dit herontwikkelingsgebied wordt niet met een vooropgezet plan herontwikkeld maar groeit gestaag met behulp van de bewoners en creatieve ondernemers..

Afbeeldingsresultaat voor high tech campus eindhoven

High-tech campus

We komen aan bij de fameuze High-tech campus. Dit voormalige Philips terrein is getransformeerd tot zo ongeveer het “slimste” bedrijventerrein van de stad.

16.00 We zijn terug in ’s-Hertogenbosch en bekijken Haverleij. Deze bijzondere Vinex-woonwijk bestaat uit diverse ‘kastelen’ die los in het landschap liggen.

16.30 Terugkomst bij het Mariapaviljoen voor een afscheidsdrankje.

Reinout Crince is teamleider stedenbouw van de Gemeente ‘s-Hertogenbosch. Hier werkt hij mee aan de voortdurende transformatie van de stad middels grootschalige herontwikkelingen en kleine inpassingen in het stedelijk weefsel. Daarnaast is hij via zijn eigen bureau LUG sl supervisor van de woonwijk Westpolder-Bolwerk in Berkel en Rodenrijs. Voorheen was hij hoofd van de opleiding stedenbouw aan de Academie voor Bouwkunst te Tilburg. Als stedenbouwkundige werkte hij eerder bij onder meer de Gemeenten Rotterdam en Lansingerland en de Metropolis Architecten te Rotterdam.

Zijn opleiding heeft hij genoten aan de TU Delft

Eigen bijdrage: € 69,50 per persoon

Introducé € 89,50

waarin begrepen: koffie/ontvangst, de bus excursie, begeleiding, lunch met een glaasje wijn, afscheidsdrankje

www.vriendenvandeanvr.nl

www.mariapaviljoen.nl

AANMELDEN VIA ONDERSTAAND BOEKINGSFORMULIER

Als God wou dat we in de economyclass zouden reizen, zou Hij ons smaller hebben gemaakt – Martha Zimmermann

ARCHITECTUURTOUR

DEN BOSCH/EINDHOVEN

onder leiding van Ir Reinout Crince

Donderdag 18 april 2019

Afbeeldingsresultaat voor haverleij den bosch
Haverleij

REISINFO voor deelnemers

Parkeren:

Er zijn diverse mogelijkheden. De gemakkelijkste (en duurste) zijn:

Q-park Tolbrug – Burg. Loeffplein 70, 5211 RX Den Bosch

Arena P-garage , Arena 119, 5211 XT Den Bosch

De eerste op 50 meter, de tweede op 110 meter van het Maria Paviljoen

(kosten ca. € 3,20/uur max. dag € 20,00).

Verder zijn er rondom Den Bosch verschillende P+R gebieden.

Kosten € 4,00 voor een dagkaart met gratis vervoer naar het centrum.

P+R Noord: De Vliert > vervoer naar St. Josephstraat > 6 min >Mariapaviljoen

P+R Zuidoost: Pettelaarpark > Parade > 7 min > Mariapaviljoen

P+R Zuidwest: Vlijmenseweg > Wolvenhoek > 7 min > Mariapaviljoen

www.parkerenindestad.nl/den-bosch/p-r-transferium.nl

Programma:

Vanaf 09.45 uur – Verzamelen in het Maria Paviljoen

Burg. Loeffplein 70

5211 RX Den Bosch

Tel. 073 – 30 31 500

Koffie/thee met iets erbij

10.30 uur – Begin excursie ( zie programma hieronder)

Ca. 12.30 uur – De lunch wordt geserveerd in het restaurant van

Piet Hein Eek in Eindhoven

Ca. 16.30 uur – Terugkeer in het Maria Paviljoen – afscheidsdrankje

VERTRAGING of anderszins hulp nodig? Bel Anton Blok op zijn mobiel

06 – 10 233 042

Bijgaand deelnemerslijst

ARCHITECTUURTOUR

DEN BOSCH/EINDHOVEN

Deelnemerslijst

Koos en Paula Aartsen

Anton Blok

Gert en Bertine van Brakel

Anne en Clara Bruinsma

Jos Burghouts

Reinout Crince

Jerina Helmerhorst en Fred van Ommen

George en Jorine Ioannides

Anke van der Linden

Fons van Meijgaarden en Léon Stroekxs van den Broek

Cees en Loek van Rantwijk

Elly en Bart Ras

Ab en Anke Snelders

Elly Timmermans

Leo en Ineke Verburg

25

Voorlopig programma:

v.a. 09.45 Ontvangst in het Mariapaviljoen te ‘s-Hertogenbosch.

10.30 We starten de tour met een korte wandeling langs het in ontwikkeling zijnde Gasthuiskwartier, waar diverse oude gebouwen blijven staan maar ook veel nieuwbouw komt. Daarnaast zien we enkele ingrepen in de stad uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Opvallend is dat de Stoa van de Spaanse architecte Beth Gali en de Arena van de eveneens Spaanse architect Oscar Tusquets nu al gedateerd zijn.

We stappen in de bus en rijden langs de zuidkant langs de stadsrand. Hier zien we de vestingwerken en de inpassing van een grote parkeergarage in deze oude omwalling. We stappen kort uit om de entree van de stad te bewonderen. Bij de

Wolvenhoek rijden we een stukje de historische binnenstad in om de groen glazen gevel van het Designmuseum/ Noord-Brabantsmuseum te bekijken.

Dit ontwerp van Hubert-Jan Henket geeft op bijzondere wijze cachet aan de steeg.

Via de Vughterpoort rijden we naar het Paleiskwartier. We stoppen bij de Paleisbrug, vanwaar we zowel het station als het buitengebied van de Gement zien. Via de Paleisbrug lopen we het Paleiskwartier in en hebben goed overzicht over het stationsgebied en De Gement, het buitengebied aan deze zijde van de stad. We rijden kort langs het groenste transferium van Nederland, waar de architectuur bepaald wordt door groene gevels. We vervolgen onze route via de Onderwijsboulevard. Via de Hugo de Grootlaan komen we op de Magistratenlaan, waar vlakbij het station het imposante Paleis van Justitie van de onlangs overleden Waalse architect Charles Vandenhove staat.

We rijden via de Magistratenlaan onder het station door naar Boschveld en zien de oude Grasso fabriek die nu omgetoverd wordt tot bedrijfsverzamelgebouw. Vervolgens zien we aan de Paardkerkhofsweg nog een kleinschalig project dat duurzaam in particulier opdrachtgeverschap is opgezet.

We rijden onder de Welsh brug door, die door Marius van de Wildenberg ontworpen is. We rijden langs de Willem II en Verkadefabriek die nu, samen met Koudijs als culturele hotspot dienst doen. Bij de Orthensebrug zien we het historisch informatiecentrum dat in de oude citadel zit.

We rijden door naar de IJzeren vrouw en zien de Amazones, drie identieke woontorens van DOK architecten.

We rijden de snelweg op en komen langs het Provinciehuis van Hugh Maaskant, de hoogste toren van de stad.

Lunch in het restaurant van Piet Hein Eek in Eindhoven.

Vervolg van de tour met een bezoek aan Eindhoven. We komen de stad via de noordzijde binnen en stappen uit bij het Kennedyplein aan de noordzijde van het station. Hier is de looproute richting de campus van de TU geaccentueerd met de

76 meter hoge Kennedytoren van het Eindhovense bureau Van Aken architecten. Vervolgens lopen we onder het station door naar de Effenaar, lopen langs het station en komen aan op het 18 septemberplein. Hier staat een enorme blob van de Milanese architect Maximiliano Fuksas. Bij de Lichttoren, een functionalistisch gebouw uit de goede oude Philipstijd, stappen we weer in de bus.

We rijden langs de Regent de 96 meter hoge toren die de start vormde van de hoogbouw in het Eindhovense stadshart. De beroemdste toren is echter van de hand van Jo Coenen deze 90 meter hoge toren bouwde hij voor Vesteda en is beroemd vanwege de slankheid op de koppen. Opvallend is dat er maximaal twee woningen per laag zijn die een fantastisch uitzicht hebben.

We rijden via het Van Abbemuseum naar het NRE terrein.

Dit herontwikkelingsgebied wordt niet met een vooropgezet plan herontwikkeld maar groeit gestaag met behulp van de bewoners en creatieve ondernemers..

We komen aan bij de fameuze High-tech campus. Dit voormalige Philips terrein is getransformeerd tot zo ongeveer het “slimste” bedrijventerrein van de stad.

16.00 We zijn terug in ’s-Hertogenbosch en bekijken Haverleij. Deze bijzondere Vinex-woonwijk bestaat uit diverse ‘kastelen’ die los in het landschap liggen.

16.30 Terugkomst bij het Mariapaviljoen voor een afscheidsdrankje.

Mogelijk kleine aanpassingen vanwege belemmeringen voor de autobus.